15.1 PENGHUTANAN SEMULA
- penanaman semula di kawasan hutan
- penanaman semula di luar hutan
15.2 KITAR SEMULA
- mengurangkan pencemaran
- menjimatkan penggunaan sumber
- mengelakkan pembaziran
- menjamin kebersihan persekitaran
15.3 PENDIDIKAN ALAM SEKITAR
- peringkat sekolah melalui pelajaran Geografi, Sains, Pendidikan Moral, Pendidikan Islam, dan
Sivik dan Kewarganegaraan.
Sivik dan Kewarganegaraan.
- Peringkat pengajian tinggi.
- Peringkat masyarakat.
15.4 PENYELIDIKAN DAN PEMBANGUNAN
- menggunakan teknologi mesra alam
- contoh pembakaran sampah di dalam insenarator.
- Kaedah kawalan biologi dalam pertanian.
15.5 PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG
- Agensi – Jabatan Alam Sekitar
- Melalui Akta : Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974
- Melalui Peraturan: Peraturan Alam Sekitar ( Sisa Buangan Industri 1979).
15.6 KEMPEN
- Anjuran : Jabatan Alam Sekitar, Sekolah, IPT, NGO.
- Saluran Kempen – media massa, poster, papan kenyataan, laman web.
15.7 PENGGUNAAN TENAGA MESRA ALAM
- Menggunakan sumber alternative untuk mendapatkan tenaga.
- Contoh : biojisim, suria, air dan angin.
LANGKAH-LANGKAH MENGURANGKAN KESAN KEGIATAN EKONOMI TERHADAP ALAM SEKITAR DI NEGARA LAIN
1. KITAR SEMULA
a. JERMAN
- Ordinan Pembungkusan
- Program ‘Duales System Deunchlang GmBH’
b. TAIWAN
- Garis Panduan Kitar Semula
- Akta Pelupusan Sisa
- Program 4- Dalam – 1
c. DENMARK
- Program Waste 21
- Undang-Undang Affaldsbekendrgoerelsen 1999
- Program Cukai Sisa
- Program Cukai Hijau
- Program Pengembalian Deposit
- Program Subsidi Sisa
2. RAWAT SEMULA AIR
a. JEPUN
- Melalui Reclaimed Water Use Project
- Air sisa dirawat digunakan untuk siraman
b. SINGAPURA
- Program NEWater
- Air sisa domestic dan kilang menjalani proses rawatan dan penapisan menggunakan kaedah
dual-membrane ( penapisan mikro dan pembalikan osmosis)
dual-membrane ( penapisan mikro dan pembalikan osmosis)
c. CHINA
- Rawat air sisa industri
- Kaedah tradisional – menggunakan pasir dan batu kecil sebagai penapis.
^^
ReplyDeleteWORST.................
ReplyDelete